Rancangan Mengajar Harian
Ibadah : Mengamalkan Solat Fardhu
Mata Pelajaran : Pendidikan Islam / Ibadah
Tarikh : 10
Oktober 2012 ( Rabu )
Masa : 8.15- 8.45
pagi ( 30 minit )
Kelas : Tahun 2
Cempaka
Bilangan
Pelajar : 38 orang
pelajar
Standart
Kandungan : 3.2 Memahami dan
mengamalkan solat fardhu
Standart
Pembelajaran : 3.2.1 Menyebut
pengertian solat dan hukumnya
3.2.2 Menyatakan nama, bilangan
rakaat dan waktunya
Objektif Pembelajaran :
Di akhir pembelajaran, pelajar dapat :
1)
Menyebut
pengertian solat fardhu dan hukumnya
2)
Menyatakan
nama-nama solat fardhu
3)
Melengkapkan
jadual bilangan solat fardhu
EMK : 1. Keusahawanan : Murid
bertanggungjawab menepati masa
yang ditetapkan.
Bahan Bantu
Belajar :
1) Benda maujud ( telekung dan songkok)
2) Kad perkataan
3) Lembaran kerja
4) Papan putih
5) Kad nombor
Penilaian
p&p : 1.
Menyatakan nama solat fardhu, bilangan dan waktunya
2. Memadankan solat dengan bilangan solat
fardhu.
Refleksi :
Langkah
/ Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
|
Catatan
|
||||||
Guru
|
Pelajar
|
||||||||
Set
Induksi
(3
minit)
Langkah
1
(5
minit)
|
|
Memberi salam dan meminta murid membaca doa.
Menunjukkan bahan yang dibawa.
Menyoal murid dan mengaitkan
jawapan dengan tajuk pengajaran.
Bersoal jawab dengan murid
tentang
erti solat.
Meminta seorang murid
membaca pengertian solat
Penerangan guru tentang pengertian solat
Bersoal jawab dengan murid
tentang hukum mengerjakan solat
|
Menjawab salam guru dan membaca doa beramai-ramai.
Murid melihat bahan yang
ditunjukkan.
Murid menjawab soalan
guru.
Memberi respon kepada soalan guru
Membaca pengertian solat secara individu dan kelas.
|
Kaedah:
Soal jawab
BBB:
Bahan maujud :
1. Telekung
2. Songkok
Kaedah
:
Sumbangsaran
/ Penerangan
BBM:
Manila
kad
|
|||||
Langkah
2: Penstruktu-ran Idea
(6
minit)
|
1.Nama-nama solat fardhu :
1.Subuh
2.Zohor
3.Asar
4.Maghrib
5.Isyak
.
|
Meminta seorang murid menyebut nama-nama solat yang pernah
didengar
Meminta murid menyebut nama-nama solat berdasarkan kad perkataan
yang ditunjukkan oleh guru.
|
Murid menyebut nama-nama solat
yang pernah didengar
Murid menyebut berulang kali
nama-nama solat secara individu dan kelas
|
Kaedah :
Sumbangsaran / Latih tubi
KBKK:
Menjana
idea
ILMU:
Matematik
NILAI:
Taqwa
BBM:
Kad
perkataan
|
|||||
Langkah
3:
Aplikasi
Idea
(7
minit)
|
1.Bilangan rakaat solat
1.Subuh (2)
2.Zohor (4)
3.Asar ( 4)
4.Maghrib (3)
5.Isyak (4)
2.Waktu solat
1.Subuh – pagi
2.Zohor– tengahari
3.Asar – Petang
4.Maghrib– Senja
5.Isyak - Malam
|
Meminta beberapa orang murid
memilih dan menampal bilangan rakaat setiap solat.
Meminta murid menyatakan
waktu-waktu solat.
Mengulas jawapan murid.
|
Beberapa orang murid tampil ke
hadapan kelas dan menampal jawapan yang dipilih.
Murid menyatakan waktu-waktu
solat secara individu dan kelas.
|
Kaedah:
Sumbangsaran
/ Permainan
KBKK:
Menjana
idea
ILMU:
Matematik
NILAI:
Bertaqwa.
BBM:
Kad
perkataan / Kad nombor
|
|||||
Langkah
4
Penilaian
(
6 minit)
|
1.Memadankan nama dan
bilangan rakaat solat
2. Membanding beza antara rakaat solat yang dipelajari
|
Meminta murid memadankan nama dan
bilangan rakaat solat di dalam lembaran kerja yang diberi.
Meminta beberapa orang murid
menulis jawapan pada papan putih.
Guru member respon terhadap
jawapan murid.
|
Menerima lembaran kerja dan menjawab
soalan secara individu.
Beberapa orang murid tampil ke
hadapan kelas dan menulis jawapan pada papan putih.
|
KBKK:
Mengenalpasti
dan membanding beza
NILAI:
Teliti
dan rajin
BBM:
Lembaran
Kerja
Papan
putih
|
|||||
Langkah
5:
Penutup
(3
minit)
|
Rumusan:
1.Nama-nama solat
2.Bilangan rakaat solat
|
Membuat rumusan terakhir
berdasarkan tajuk dan aktiviti yang dijalankan.
|
Memberikan pelbagai respon kepada
guru.
Menyatakan semula nama-nama solat
dan bilangan rakaat solat
|
||||||
REFLEKSI :______________________________________________________
No comments:
Post a Comment