Unit 4-
OrganisasiSekolahRendah
1)
Apakah aspek yang paling
utamadalamperlaksanaan KBSR dan KSSR?
a.
Membaca, menulis, dan menaakul.
b.
Membaca, menulis dan mengira.
c.
Membaca dan bersembang
d.
Membaca, menulis, mengiradan menaakul.
2)
Bidang apakah yang membentuk dalam
kurikulum KBSR?
a.
Membangun, menjana dan kebolehan
b.
Komunikasi, Manusia, danAlam kelilingnya.
c.
Komunikasi dan Perkembangan Individu.
d.
Manusia dan Alam sekeliling
3)
Berapakah tunjang dalam pembentukan
kurikulum KSSR?
a.
4
b.
9
c.
7
d.
6
4)
Dalam kurikulum KSSR, terdapat
3 kelompok matapelajaran mengikut modul iaitu Modul Teras Asas, Modul Teras Tema
dan Modul Efektif.
Mata pelajaran yang manakah mengikut Modul Teras Asas?
i)
BahasaMelayu
ii)
Matematik
iii)
PendidikanSeni
iv)
BahasaInggeris
a.
I dan ii
b.
I, ii dan iii
c.
I, ii, dan iv
d.
Semuadiatas
5)
Berapakah peruntukan masa mengikut kurikulum KSSR dalam masa seminggu?
a.
1380 minit
b.
1330 minit
c.
3000 minit
d.
1333 minit
6)
Berapakah peruntukan masa dalam
seminggu bagi mata pelajaran Matematik mengikut kurikulum KSSR?
a.
180 minit seminggu
b.
160 minit seminggu
c.
180 minit sehari
d.
108 minit seminggu
7)
Pilih pernyataan yang benar tentang
perbezaan KSSR dan KBSR?
a.
KSSR mempunyai 3 tunjang utama
dan KBSR mempunyai 6 bidangutama
b.
Fokus utama KBSR ialah bertumpu
kepada 3M manakala KSSR pula berfokus kepada
4M.
c.
KSSR mengutamakan murid tahun
1 sahaja manakala KBSR mengutamakan murid tahun 6.
d.
Murid mempelajari pelbagai bahasa
dalam kurikulum KSSR, manakala KBSR murid hanya belajar bahasa Melayu sahaja.
8)
Mata pelajaran manakah termasuk
dalam Tunjang Komunikasi Elektif mengikut
kurikulum Standard Sekolah Rendah?
a.
Bahasa Cina
b.
Bahasa Inggeris
c.
Pendidikan Kesihatan
d.
Pendidikan Moral
9)
Pendidikan Islam dan Moral
termasuk dalamTunjang ___________ mengikut kurikulum KSSR.
a.
Perkembangan Fizikal dan Estetika
b.
Komunikasi
c.
Sains dan Teknologi
d.
Kerohanian, Sikap dan Nilai
10 )Apakah tunjang kemanusiaan yang terdapat dalam Kurikulum KSSR?
a.
Pendidikan Islam
b.
Pendidikan Moral
c.
Sejarah
d.
Pendidikan Seni Visual
JAWAPAN
1 A 5
A 9
D
2 B 6 A 10 C
3 D 7
B
4 C 8
A
5 A
6 A
7 B
8 A
1.Dalam sistem pendidikan kebangsaan, mata
pelajaran teras ialah mata pelajaran yang menjadi asas utama pendidikan
murid-murid di semua sekolah. Berikut adalah mata pelajaran Teras dalam KBSR
kecuali,
A) Muzik
B) Matematik
C)Sains
D) Bahasa Melayu
2.
Dalam
bidang perkembangan diri individu. Mata pelajaran apakah yang tiada pada tahap
satu?
A) Kemahiran Hidup
B) Pendidikan Seni Visual
C) Pendidikan Muzik
D) Pendidikan Jasmani dan
Pendidikan Kesihatan
3.
Mata
pelajaran dalam KBSR dikelompokkan kepada 3 kelompok, iaitu mata pelajaran
teras, wajib, dan tambahan. Manakah antara berikut ialah mata pelajaran teras
di SK?
i. Bahasa Arab
ii. Bahasa Melayu
iii. Matematik
iv Bahasa Inggeris
A) I,ii,iii B) I, ii,iv C) I, iii, iv D) ii, iii, iv
4.
Apakah
tujuan matapelajaran yang berkomponen kerohanian, nilai dan sikap?
A) Membina sikap, watak
dan personaliti murid-murid
B) Memahami persekitaran
dengan kesedaran dan tanggungjawab
C) Membangunkan sikap dan
pemikiran yang kreatif dan kritis untuk kehidupan
D) Mendedahkan pengetahuan
dan kemahiran untuk murid-murid dapat hidup di tempat dan persekitarannya.
5.
Berikut
adalah tunjang-tunjang di dalam mata pelajaran teras dan elektif KSSR tahap 2.
i. Tunjang Komunikasi
ii. Tunjang Sains dan
Teknologi
iii. Tunjang Kemanusiaan
iv. Tunjang Komunikasi
Elektif
A) I, ii, iii B) I, ii, iv C) I, iii, iv D) Semua di atas
6.
Mengikut
UNESCO, penentuan sesuatu mata pelajaranberasaskan 4
tonggaakutamaberikutkecuali:
A) Belajar untuk
mengetahui ( Learning to know)
B) Belajar untuk bertindak
( Learning to do)
C) Belajar untuk membentuk
peribadi ( Learning to be)
D) Belajar untuk kerjaya (
Learning to Success)
7.
Apakah
yang dimaksudkan dengan mata pelajaran teras?
A) Mata pelajaran yang
wajib dipelajari oleh semua murid
B) Mata pelajaran yang dipelajari
mengikut pilihan murid
C) Mata pelajaran yang
perlu dipelajari oleh semua murid mengikut aliran persekolahan
D) Mata pelajaran yang
tidak wajib dipelajari oleh semua murid.
8.
Apakah
tujuan mata pelajaran Dunia Sains dan Teknologi diperkenalkan dalam KSSR?
A) Mengukuhkan kemahiran membaca, menulis,
mengira dan menaakul di kalangan murid
B) Menanam minat dan
mengembangkan kreativiti murid melalui pengalaman dan penyiasatan
C) Membolehkan murid
menguasai kemahiran asas bahasa
D) Membina kefahaman murid
tentang konsep nombor, kemahiran asas dalam pengiraan dan memahami idea
matematik yang mudah
9.
Dalam
KSSR, klasifikasi bidang mata pelajaran dibawah tunjang perkembangan fizikal
dan estetika. Antara lain adalah bagi perkembangan _________________.
A) Jasmani
B) Intelek
C) Sosial
D) Rohani
10.
Manakah
antara berikut benar berkaitan dengan klasifikasi modul elektif di tahap satu
KSSR?
A) Tunjang kepada
pembelajaran sekolah rendah
B) Kemahiran asas
pembelajaran dapat dipertingkatkan
C) Sebagai mata pelajaran
wajib dipelajari
D) Murid berpeluang belajar
bahasa ibunda masing-masing
Maaf..jawapan tidak disediakan.